Referenssi

Apetit Vegepops: Inspirans mukana konseptoimassa Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 voittajaa

Toukokuussa 2018 Apetit Vegepops Porkkana-mango voitti Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -palkinnon. Perusteluissa todetaan, että Vegepops on aivan uudenlainen kotimainen tuoteinnovaatio, jossa yhdistyvät kasvisjalostajan ja jäätelötehtaan yhteistyö ja osaaminen. Ennen tätä kuluttajat oli valjastettu mukaan vuoden voittajan kehittämistyöhön.

Apetit Vegepops –konsepti rakentui Apetitin ja Inspiransin yhteistyönä keväällä 2015. Apetit on pitkän linjan kasvistalo ja kasvisbuumi antoi otollisen mahdollisuuden laajentaa kasviksia kategorioihin, joissa niitä ei oltu totuttu näkemään. Laadullisissa kuluttajatutkimuksissa oli tullut esille, että kasviksissa on valtavasti vetovoimaa ja hyödyntämätöntä kaupallista potentiaalia. Erityisessä trendissä olivat kasvikset uusissa ”käyttöliittymissä”.

Syntyi idea jäätelöstä, jossa olisi vihannesta. Markkinoille haluttiin tuoda herkuttelu- ja välipalatuotteita, joissa voidaan hyödyntää maukkaita ja puhtaita kotimaisia kasviksia. Idea oli nerokkaan yksinkertainen, mutta houkutteleeko vihannesta sisältävä jäätelö kuluttajia? Ja miten idea pitäisi konseptoida menestyäkseen?

Apetit Vegepops – kasvimaalta konseptiksi ja jäätelöaltaaseen kuluttajia kuunnellen

Onnistuneen ja osuvan kaupallistamisen varmistamiseksi tarvittiin ymmärtävää tutkimusta. Inspirans toteutti laadullisen konseptointi-tutkimuksen, jonka keskeisenä tavoitteena oli testata idean toimivuutta yleensä ja erityisesti rakentaa sille toimiva kaupallinen konsepti yhdessä kuluttajien kanssa.

Kasviksia sisältävä jäätelö sai jo ideana erittäin myönteisen vastaanoton. Lisäksi tutkimus antoi selkeät suuntaviivat konseptoinnille ajatellen kovaa kilpailua jäätelöaltaassa. Kasviksia sisältävän jäätelön tulee yhtäältä houkutella nimenomaan jäätelötarpeessa ja toisaalta kommunikoida tehokkaasti erilaistava idea eli terveelliset kasvikset.

Konsepti toteutettiin tutkimuksesta nousseen näkemyksen mukaisesti ja tuotiin markkinaan. ”Olemme Vegepopsin kanssa vielä lanseerausvaiheessa, mutta kaikki eväät menestykselle ovat olemassa. Työtä on kuitenkin vielä paljon tehtäväksi. Voitto Vuoden Elintarvikekilpailussa ehdottomasti siivittää tietä menestykseen”, toteaa Apetitin tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen.

Riikka Haarasilta-Suutarisen mukaan, Apetit Vegepops on hyvä esimerkki ennakkoluulottomasta tavasta tuoda suomalaiset kasvikset kuluttajien nautittavaksi uudessa herkullisessa muodossa aivan uudessa tuotekategoriassa. ”Loistava idea ei kuitenkaan riitä. Lukemattomat hyvät ideat kuolevat markkinoilla, kun konseptointiin ei panosteta tarpeeksi. Apetit Vegepops -konsepti rakennettiin kuluttajaymmärrystä tarkkaan hyödyntäen. Voitto Vuoden Elintarvikekilpailussa on hieno tunnustus tästä työstä”, sanoo Riikka Haarasilta-Suutarinen.

Jutellaanko?

Kun kaipaat konseptointiapua, ota yhteyttä!

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Uutiskirje
Tietosuojaseloste*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Takaisin ylös