Referenssi

Kehittyvä kauppa: Inspirans mukana Vuoden ammatti- ja järjestölehden uudistamisessa

K-kaupan ammattilehti Kehittyvä kauppa voitti Aikakausmedian Edit-kilpailun vuoden ammatti- ja järjestölehti -sarjan 2019. Voitokkaan uudistuksen taustalla oli syvällinen ymmärrys lukijoiden tarpeista ja odotuksista lehteä kohtaan. Inspiransilla oli ilo toteuttaa lukijatutkimus kehitystyön tueksi.

K-kauppiasliiton julkaisema Kehittyvä kauppa koki perusteellisen muodonmuutoksen, kun lehden sisältö, rakenne ja ilme uudistettiin Inspiransin toteuttaman laadullisen lukijatutkimuksen tuloksia hyödyntäen.

Kehittyvä kauppa on K-ryhmässä vahva brändi, ja sillä on pitkät perinteet koko K-kaupan ammattilehtenä ja K-hengen välittäjänä. Lehden pääkohderyhmänä ovat K-kauppojen henkilökunta ja K-kauppiasyrittäjät sekä muut K-ryhmäläiset.

Onnistuneen lopputuloksen varmistamiseksi lehden tekijät kaipasivat syvempää ymmärrystä siitä, miten lehdestä voisi tehdä kohderyhmälleen entistäkin hyödyllisemmän ja kiinnostavamman.

Saimme tutkimuksesta valtavasti ymmärrystä siitä, miten lehteä tulisi kehittää, ja lopputulokseen on oltu todella tyytyväisiä.

Kirsi Suurnäkki-Vuorinen, Kehittyvä kauppa -lehden päätoimittaja

Lukijat mukaan kehitystyöhön

Näistä lähtökohdista Inspirans toteutti laadullisen lukijatutkimuksen, jonka tavoitteena oli tuottaa syvällistä ymmärrystä kohderyhmän tarpeista, toiveista ja odotuksista Kehittyvä kauppa -lehteä kohtaan sekä tietoa siitä, miten nykyinen lehti täyttää kohderyhmän odotukset.

Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään lehti-lukija-suhdetta, lukemisen tapoja sekä lehteen kohdistettuja tarpeita ja odotuksia. Tavoitteena oli myös kerätä palautetta tulevan kehittämistyön pohjaksi. Näitä tietoja ja konkreettisia kehitysehdotuksia haettiin käymällä lehteä yksityiskohtaisesti läpi osallistujien kanssa.

Ainekset Vuoden ammatti- ja järjestölehti -sarjan voittoon

Lehtikonsepti uudistettiin tutkimuksesta nousseen näkemyksen mukaisesti. Sisältöpainotuksia tarkennettiin vastaamaan paremmin lukijoiden tarpeita ja odotuksia. Ymmärrys lehden lukemisen tilanteista ja kontekstista auttoi kehittämään esimerkiksi nopeasti luettavaa sekä aktivoivaa sisältöä kauppojen henkilökunnan taukohetkiä ajatellen.

Uudistus on muuttanut myös toimituksen työtä. Suunnittelun apuna käytetään nyttemmin esimerkiksi tutkimuksen tuloksista sovellettua sisältöavainta, jonka avulla varmistetaan sisällön monipuolisuus huomioiden K-ryhmän eri toimialat, ketjut ja laaja verkosto ympäri Suomea. Lukijatutkimuksen tuloksia hyödynnetään myös lehden digipuolen kehittämisessä.

”Saimme tutkimuksesta valtavasti ymmärrystä siitä, miten lehteä tulisi kehittää, ja lopputulokseen on oltu todella tyytyväisiä”, toteaa Kehittyvä kauppa -lehden päätoimittaja Kirsi Suurnäkki-Vuorinen.

”Kvalitatiivinen lukijatutkimus on ehdoton edellytys onnistuneessa lehtikonseptin uudistamisessa. Olennaista on syvällisesti ymmärtää mitä tarpeita ja odotuksia lehden tulisi tyydyttää lukijoiden elämässä, jotta se olisi heille entistä relevantimpi”, kommentoi Inspiransin Pirjo Ekman.

Jutellaanko?

Kun kaipaat syvällistä ymmärrystä kehittämistyön pohjalle, ota yhteyttä:

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Uutiskirje
Tietosuojaseloste*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Takaisin ylös