Hienoja uutisia Inspiransista

Taloustutkimus Oy on ostanut Insipirans Oy:n koko osakekannan torstaina 8.8.2019 toteutetussa kaupassa. Kaupan myötä Inspirans siirtyy vastaamaan Taloustutkimuksen kvalitatiivisesta osaamisesta ja Inspiransin toimitusjohtajana jatkan minä.

Olen perustanut Inspiransin vuonna 1996 ja alusta lähtien tavoitteena on ollut toimia uranuurtajana laadullisen tutkimuksen saralla. Tänä päivänä Inspirans on Suomen johtava kvalitatiivinen tutkimustoimisto.

Nyt on aika ottaa seuraava askel eteenpäin. Taloustutkimus on paras mahdollinen uusi koti Inspiransille, sillä se tunnetaan kovatasoisesta tutkimusosaamisesta ja eettisesti kestävästä toiminnasta läpi koko prosessin. Viimeisten vuosien aikana juuri Taloustutkimus Oy on noussut suunnannäyttäjäksi markkinatutkimusalalla, joten on hienoa päästä mukaan tähän tarinaan. Lisäksi, suurena tutkimusyrityksenä se tarjoaa pientä paremmat resurssit kehittämistyölle ja erityisesti menetelmäkehitykselle. Tämä tulee varmasti avaamaan uusia ja innostavia mahdollisuuksia asiakkaillemme.

Me inspiransilaiset siis jatkamme laadukkaan kvalitatiivisen tutkimustyön tekemistä samalla intohimolla kuin aikaisemmin. Taloustutkimus puolestaan on Suomen toiseksi suurin markkinatutkimus- ja mielipidemittausyritys, joten tästä eteenpäin meillä on käytössämme koko joukko eri tutkimusmenetelmien huippuammattilaisia aina Data Science palveluista lähtien. Näin ollen eri menetelmien joustava yhdistely asiakkaidemme hyödyksi helpottuu merkittävästi.

Edessämme avautuu nyt uusi, kiehtova polku. Lämpimästi tervetuloa mukaan matkalle!

tiedotekuva pienempänä

Markkinatutkimuspäivä 2019 – Tunteilla tuloksia

Eilen vietettiin Suomen Markkinatutkimusliiton vuosittaista Markkinatutkimuspäivää. Tapahtuman moderaattorina toimi Pirjo ja teemana oli tänä vuonna Tunteilla tuloksia - miten kuluttajan tunteet aktivoidaan ostoiksi? Aamupäivän aikana kuultiin neljä niin kiinnostavaa puheenvuoroa, että halusimme jakaa teille mielestämme tärkeimmät opit seminaarista.

Ensimmäisenä Lauri Nummenmaa kertoi aiheesta Tunnekartasto – kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä. Lauri Nummenmaa on maamme johtavia aivotutkijoita, ja on vastikään julkaissut Tunnekartasto -nimisen kirjan. Hän kertoi tunteiden merkityksestä päätöksenteossa: ilman tunteita ihminen ei pysty päättämään. Tunteet tekevät päätöksien tekemisestä tehokasta, mikä säästää tietoisen kognition resursseja. Mieltymykset eivät esimerkiksi hänen mukaansa kaipaa perusteluja, koska ne ovat tunneperäisiä päätöksiä. Lisäksi puheenvuorossa käytiin läpi uusimpia esimerkkejä siitä, millä metodeilla tunteita voidaan tutkia ja mitata. Nummenmaa kuitenkin korosti, että ihminen itse pystyy parhaiten kertomaan omista tunteistaan.

Jarkko Kotola kertoi tapahtumassa Neurotutkimuksesta käytännön työkaluna. Uimalakkia muistuttavan kypärän avulla saadaan tarkkaa tietoa osallistujien tiedostamattoman tason reaktioista tiettyihin ärsykkeisiin, kuten mainoksiin. Mieleenpainuva esimerkki havainnollisti, miten naiset ja miehet reagoivat eri tavalla tiettyihin mainoksen kohtiin. Neurotutkimuksella pystytään mittamaan sekunnilleen reaktiota ja sen voimakkuutta. Sen sijaan neurotutkimuksella ei pystytä vastaamaan miksi – kysymyksiin, vaan niiden selvittämiseen tarvitaan laadullista, ymmärtävää tutkimusta.

1 kuva mtpTunteista tuotteen ja markkinoinnin linkkinä kertoi Jukka Saarenpää, Atria Suomi Oy:n tutkimuspäällikkö. Hän näytti, miten Atria on nostanut ensimmäiseksi yrityksen strategiassa asiakasymmärryksen hyödyntämisen. Lisäksi puheenvuoro havainnollisti hyvin suuren elintarvikeyhtiön datamäärän ja tarvittavan tiedon moniulotteisuuden. Tuhannen taalan kysymys yritykselle on, mikä kaikki lopulta vaikuttaa ostopäätökseen kaupan hyllyllä sekä miten tätä kaikkea voidaan tutkia ja mitata. Käyttämällä Atrian Jyväbroiler –brändiä esimerkkinä Jukka Saarenpää havainnollisti hyvin, miten tunteita ymmärtämällä voidaan erilaistaa brändiä kilpailijoista.

Lopuksi pitkän linjan kvalitutkija Jukka Tolvanen piti puheenvuoron aiheesta Syntymälahjamme – tunteet ja niiden tulkinta. Tieto, tunne ja intuitio tutkimuskohteina. Tutkimuksen haasteena hän näki sen, että kysyttäessä ihmiset alkavat rationalisoida asioita, joita normaalisti määrittävät tunteet ja tiedostamaton intuitio. Tämä vaatii tutkijoilta erityistä herkkyyttä ja kohderyhmän lähellä olemista. Hän haastoi tutkijoita paremmin hyödyntämään omaa intuitiotaan ja myös pyrkimään pääsemään tutkimuksessa pintaa syvemmälle asiakkaiden todellisiin, myös tunneperäisiin motiiveihin.

Lisäksi Markkinatutkimuspäivässä palkittiin vuoden 2019 Markkinatutkimusteko. Palkinto myönnettiin Finavia Oyj:lle seuraavin perustein: Finavia Oyj on pitkäjänteisesti ja menestyksellisesti käyttänyt monipuolista tutkimustietoa päätöksentekonsa tukena viedessään läpi kehitysohjelmaa maailmanluokan lentoasemakonseptin luomiseksi Helsinki-Vantaalle. Kunniakirjan kävi vastaanottamassa Sanna Vatjus, Finavian Head of Customer Experience. Onneksi olkoon Finavia!

kuva 2 mtpMikäli haluat kuulla lisää asiakkaiden tunteiden ymmärtämisestä tutkimuksen keinoin, niin ole yhteydessä. Kerromme mielellämme lisää!

Pirjo Ekman, pirjo.ekman@inspirans.fi, 050-5911030

Paras mahdollinen co-creation -menetelmä

Erilaisia co-creation -projekteja on tehty pitkään. Me Inspiransilla halusimme kuitenkin lähteä systemaattisesti testaamaan ja kehittämään parasta mahdollista co-creation -menetelmää.

Parhaillaan käynnissä on ensimmäinen pilotti, jossa testaamme ideointia kolmesta eri lähtökohdasta: trendeistä, kuluttajien kohtaamista haasteista tuoteryhmässä sekä nykytarjonnasta. Lisäksi testaamme pakkauksen protoamista yhdessä kuluttajien kanssa.

Kerromme projektin edetessä meidän näkemyksemme siitä, mikä on toimivin co-creation -menetelmä uusien tuotekonseptien kehittämiseksi ja millaisia lopputuloksia lopulta syntyi.

Kannattaa siis pysyä kuulolla!

thought-2123970_1920

Lotta Kasi Insight Specialistiksi ja Noora Tiirola Research Designeriksi

Inspiransin syksy on ollut jälleen uusien nimitysten aikaa! Keväällä Inspiransilla aloittaneet Lotta Kasi nimitettiin Insight Specialistiksi ja Noora Tiirola Research Designeriksi.

Lotta Kasi aloitti Inspiransilla Junior Insight Specialistina maaliskuun alussa ja elokuussa hänet nimettiin Insight Specialistiksi. Lotan erityisosaamista ovat trendianalyysit ja hän tulee vastaamaan Inspiransin ja ruotsalaisen innovaatiotoimisto Sprillon trendiseurannasta.

”On mielettömän hienoa päästä työssäni lisäämään asiakkaidemme ymmärrystä tutkimuksen avulla. Nopeassa muutosvauhdissa trendien seuraaminen pitää hereillä ja trendianalyysit antavat valtavasti inspiraatiota kehitystyöhön. Inspiransin uusin trendiraportti on taas pian ulkona, joten syksy on alkanut vauhdikkaasti”, Lotta kommentoi.

Noora Tiirola nimettiin elokuussa Research Designeriksi. Hän aloitti ensin Inspiransilla työharjoittelijana, jonka aikana hänet nimitettiin Research Assistantiksi. Nooran erityisosaamista on palvelumuotoilu, jota hän hyödyntää eri tutkimuksissa. Hän vastaa myös siitä, että kalenteri pidetään ajan tasalla ja että arki toimistolla rullaa sujuvasti.

”On palkitsevaa huomata, kuinka oma osaaminen on kehittynyt ja sitä myötä myös työtehtävien vastuu kasvanut. Luovasta ajattelusta ja visuaalisesta osaamisesta on työnteossa suuri hyöty. Onnistumisen tunteen saa, kun näkee tyytyväisen hymyn asiakkaan kasvoilla.”, Noora kommentoi.

 

IMG_7317

 

CASE Vaasan Ruispalat Ohut Herkku: Inspirans mukana myyntimenestyksen konseptoinnissa

Vaasan Ruispalat Original on hallinnut myyntiä leipäkategoriassa vuosikymmenten ajan ylivoimaisesti. Harva olisi siis uskonut, että syntyy ruisleipä, joka yltää lähellekään tämän ”Suomen suosituimman” huikeaa menestystä. Kunnes lanseerattiin Vaasan Ruispalat Ohut Herkku, jonka konseptoinnissa Inspiransilla oli ilo olla mukana.

Tavoitteena onnistunut kaupallistaminen

Vaasan leipurit kehittivät ruispalaleivän, joka oli hyvin ohut ja rakenteeltaan tavallista ruispalaa vielä mukavasti sitkeämpää. Lisäksi uutuus oli kaikkien sitä maistaneiden mielestä aivan poikkeuksellisen hyvää ruisleipää.

Vaasan markkinoinnissa heräsi kysymys, miten ihastuttava uutuus kannattaisi positioida kuluttajien mieliin ja konseptoida niin, että siitä saataisiin paras mahdollinen kaupallinen hyöty. Terveystrendi kävi kuumana ja pohdittiin kannattaisiko tämä nostaa konseptoinnin kärjeksi? Vai jokin muu?

kuvitus kuva vaasanin sivuilta_rajattu

Kuluttajat mukaan konseptointityöhön

Tässä vaiheessa Inspirans ja kuluttajat tulivat projektiin mukaan. Kun konseptointia tehdään tuoteinnovaatio edellä, on hyvä lähtökohta antaa ihmisten kokeilla rauhassa tuotetta kotioloissaan. Tämän kokemuksen pohjalta he pystyvät parhaiten kertomaan, mikä siinä on ainutlaatuista ja mikä on sen ydinjuttu verrattuna muihin vastaaviin tuotteisiin.

Niinpä joukko ihmisiä kutsuttiin mukaan tutkimukseen ja ennen ryhmäkeskusteluihin saapumista heille annettiin uutuusleipää kotiin kokeiltavaksi. He kirjasivat ylös kokemuksiaan leivästä sanoin ja kuvin. Tämä materiaali muodosti osan tutkimusaineistoa ja konkretisoi hyvin, millaisen kokemuksen uusi leipä tuotti käyttötilanteissa.

Kotikokeilun jälkeen ihmiset saapuivat ryhmäkeskusteluun. Tarkoituksena oli yhdessä kuluttajien kanssa rakentaa optimaalinen konsepti uudelle tuotteelle co-creation -tekniikalla. Tehtävä osoittautui harvinaisen helpoksi, sillä uuden leipätuotteen asemoituminen oli alusta lähtien päivänselvä: ”Se on semmonen tosi herkku, vähän enemmän sellaisiin herkkuhetkiin. Sellanen ohuen ohut ruisleipä-herkku”.

”Ohuen ohut herkku” osoittautui konseptina kuluttajille leikkeleistä tutuksi sekä vetovoimaiseksi, ja se kommunikoi tehokkaasti erityisen hyvän maun. Se oli myös luontevasti siirrettävissä uuteen ruisleipätuotteeseen, jonka koettiin erinomaisen hyvin lunastavan kyseisen lupauksen.

Tuloksena kuluttajien suursuosikki

Tutkimuksen perusteella tuotteella nähtiin vahva kaupallinen potentiaali. Vaasan Ruispalat Ohut Herkku tuotiin markkinaan ja se on ollut huima menestys. ”Ruispalat Ohut Herkku on auttanut kasvattamaan Vaasan Ruispalat brändiä, jonka myynnistä sillä on yli kolmanneksen osuus, mutta ennen kaikkea se on nostanut koko tummat palaleivät -segmentin arvoa”, summaa Vaasanin Commercial Director Minna Cousins.

Viime syksynä Vaasan lanseerasi kauratrendiin vastaavan sisartuotteen Vaasan Ohut Kauraherkku, jonka konseptoinnissa Inspirans oli jälleen mukana. Myös Vaasan Ohut Kauraherkku on osoittautunut kuluttajien suosikiksi. ”Ohut Kauraherkku on vuodessa noussut Vaasanin 4. suurimmaksi vaaleaksi palaleiväksi. Myös Ohut Kauraherkku on pystynyt kasvattamaan omaa segmenttiään ja sen kasvunäkymät ovat erittäin positiiviset”, toteaa Minna Cousins.

tuotekuvat

Laadullinen tutkimus kehitystyössä

On esitetty, että ainoastaan viidesosa uusista tuotelanseerauksista säilyy valikoimissa pidempään kuin vuoden. Kun kuluttajat otetaan mukaan kaupallistamiseen laadullisen tutkimuksen keinoin, löydetään todennäköisemmin pitkälle tulevaisuuteen kantava konsepti.

Vaasan Ruispalat Ohut Herkku onkin loistava esimerkki onnistuneesta tuotelanseerauksesta, joka perustuu huolelliseen konseptointityöhön kuluttajaymmärrystä hyödyntäen.

 

Kun kaipaat konseptointiapua, ota yhteyttä:
Pirjo Ekman, pirjo.ekman@inspirans.fi, 050-5911030

Lue lisää Vaasan Ruispalat Ohut Herkku -leivästä: https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-ruispalat-ohut-herkku/
Lue lisää Vaasan Ohut Kauraherkku -leivästä: https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-ohut-kauraherkku/

Trendiraportti päivitetty – Muutosvauhti haastaa jokaisen

Inspirans on seurannut ruokaan, elintarvikkeisiin ja päivittäistavarakauppaan liittyviä ilmiöitä ja trendejä yhdessä ruotsalaisen trendi- ja innovaatiotoimisto Sprillon kanssa nyt jo toista vuotta. Tavoitteenamme on pysyä trendikehityksen huipulla seuraamalla elintarvikealan ilmiöitä Ruotsissa ja Suomessa.

Untitled design

Muutosvauhti on huima

Trendiseuranta kahden vuoden ajalta kertoo ennen kaikkea valtavasta muutosvauhdista. Poikkeuksellisen suuria muutoksia on tapahtunut lyhyessä ajassa. Kasvis- ja vegaaniruoka on uusi normaali, lihankorvikkeet tulivat markkinaan ryminällä ja kaura on marssinut maitohyllyyn vallankumouksellisesti.

Mielenkiintoista on, että muutoksista huolimatta lihankulutus on pysynyt samalla tasolla kuin aikaisemmin. Vaikka trendit heijastuvat hitaammin valtavirran käyttäytymiseen, tulevat muutokset kuluttajien mielissä todennäköisesti olemaan pysyviä. Tämä haastaa laajalti eri toimijat luomaan uusia narratiiveja kyetäkseen puhuttelemaan kuluttajia myös tulevaisuudessa.

Trendiraportista inspiraatiota konseptointiin

Trendiraportti on erityisen hyödyllinen erilaisissa konseptointi- ja kaupallistamisprojekteissa, sillä se inspiroi ja antaa suuntaa luovalle ajattelulle. Alle olen kerännyt vielä muutamia kiinnostavia nostoja uusimmasta trendiraportista.

vaihtoehto4

Hyväntekijät ja maailmanpelastajat

Vastuullisuus on niin vahva ja kestävä trendi, että on alkanut muodostua vastuullisten brändien ja tuotteiden kategoria. Tässä kategoriassa on kahdenlaisia toimijoita. Hyväntekijät ovat suuria, perinteisiä toimijoita, jotka pyrkivät vastuullisuuteen kehittämällä uusia vastuullisia konsepteja hyökkäämättä toimialan vastaan. Maailmanpelastajat ovat taas uudempia, pieniä (ainakin alkujaan) toimijoita, joiden dna:ssa on vastuullisuus ja missiona maailman pelastaminen. Maailmanpelastajien koko liiketoiminnan keskiössä on vastuullisuutta korostavat ideat ja innovaatiot, eivätkä ne pelkää ravistella perinteisiä toimialoja.

Artesaani aikamme sankaritarinana

Kariniemi kertoo siitä, kuinka kanalassa kuoriutuneita untuvikkoja ei siirretä hautomosta kanalaan, vaan stressitön alku ja kasvattaja Matin syöttämä antibiootiton vilja maistuvat lopulta puhtaina makuina ruokapöydässä. Kannuksen Lihakauppa nojaa Kannuksen pitkään historiaan lihan käsittelyssä, koska parhaalla on paikkansa. Fazer kertoo, kuinka mestarileipurit käyvät työhön aamun sarastaessa, jotta taikina saa levätä ennen kuin se muotoillaan leiväksi. Me ollaan sankareita kaikki, mutta erityisesti sankaritarinat käsityöläisyydestä pitävät pintansa brändin erilaistamisessa.

Hyvä paha ruoka

Terveystrendi saa jatkuvasti uusia ilmenemismuotoja. Ruuasta halutaan kokonaisvaltaista hyvää oloa ja tasapainoa esimerkiksi vatsaan. Kuluttajat voivat käydä leikkiä yhä useammalla hyllyllä ja pohtia, miltä minusta nyt tuntuu, mitä vaikutusta haluan nyt saada; energiaa, suojaa vai voimaa. Ruokiin ripotellaan jauheita, joilla parannetaan ravinteikkuutta tai tuotetaan erilaisia vaikutuksia. Proteiinibuumi on siirtynyt herasta vaihtoehtoisiin lähteisiin, kuten vegaaniseen hamppuun. Ton-ton-ton trendi näkyy kaikkialla kuten alkoholittoman oluen kasvussa, sokerittomissa jäätelöissä ja pitkissä listauksissa siitä, mitä tuote ei sisällä. Terveellisyys yhdistyy muihin suuriin trendeihin, helppouteen ja välipalaistumiseen.

Haluatko kuulla lisää? Tulemme mielellämme esittelemään trendiraporttia maksutta tai tervetuloa tänne meille Annankatu 24:een.

Toivottavasti nähdään pian!

Lotta Kasi, lotta.kasi@inspirans.fi, 040-0200468
Pirjo Ekman, pirjo.ekman@inspirans.fi, 050-5911030
Inspirans Oy, info@inspirans.fi, 09-6844340

Trendiraportti päivitetty

CASE Apetit Vegepops: Inspirans mukana konseptoimassa Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 voittajaa

Toukokuussa 2018 Apetit Vegepops Porkkana-mango voitti Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -palkinnon. Perusteluissa todetaan, että Vegepops on aivan uudenlainen kotimainen tuoteinnovaatio, jossa yhdistyvät kasvisjalostajan ja jäätelötehtaan yhteistyö ja osaaminen. Ennen tätä kuluttajat oli valjastettu mukaan vuoden voittajan kehittämistyöhön.

Apetit Vegepops –konsepti rakentui Apetitin ja Inspiransin yhteistyönä keväällä 2015. Apetit on pitkän linjan kasvistalo ja kasvisbuumi antoi otollisen mahdollisuuden laajentaa kasviksia kategorioihin, joissa niitä ei oltu totuttu näkemään. Laadullisissa kuluttajatutkimuksissa oli tullut esille, että kasviksissa on valtavasti vetovoimaa ja hyödyntämätöntä kaupallista potentiaalia. Erityisessä trendissä olivat kasvikset uusissa ”käyttöliittymissä”.

Syntyi idea jäätelöstä, jossa olisi vihannesta. Markkinoille haluttiin tuoda herkuttelu- ja välipalatuotteita, joissa voidaan hyödyntää maukkaita ja puhtaita kotimaisia kasviksia. Idea oli nerokkaan yksinkertainen, mutta houkutteleeko vihannesta sisältävä jäätelö kuluttajia? Ja miten idea pitäisi konseptoida menestyäkseen?

vegepops kuva

Apetit Vegepops – kasvimaalta konseptiksi ja jäätelöaltaaseen kuluttajia kuunnellen

Onnistuneen ja osuvan kaupallistamisen varmistamiseksi tarvittiin ymmärtävää tutkimusta. Insprans toteutti laadullisen konseptitointi-tutkimuksen, jonka keskeisenä tavoitteena oli testata idean toimivuutta yleensä ja erityisesti rakentaa sille toimiva kaupallinen konsepti yhdessä kuluttajien kanssa.

Kasviksia sisältävä jäätelö sai jo ideana erittäin myönteisen vastaanoton. Lisäksi tutkimus antoi selkeät suuntaviivat konseptoinnille ajatellen kovaa kilpailua jäätelöaltaassa. Kasviksia sisältävän jäätelön tulee yhtäältä houkutella nimenomaan jäätelötarpeessa ja toisaalta kommunikoida tehokkaasti erilaistava idea eli terveelliset kasvikset.

Konsepti toteutettiin tutkimuksesta nousseen näkemyksen mukaisesti ja tuotiin markkinaan. ”Olemme Vegepops kanssa vielä lanseerausvaiheessa, mutta kaikki eväät menestykselle ovat olemassa. Työtä on kuitenkin vielä paljon tehtäväksi. Voitto Vuoden Elintarvikekilpailussa ehdottomasti siivittää tietä menestykseen”, toteaa Apetitin tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen.

Riikka Haarasilta-Suutarisen mukaan, Apetit Vegepops on hyvä esimerkki ennakkoluulottomasta tavasta tuoda suomalaiset kasvikset kuluttajien nautittavaksi uudessa herkullisessa muodossa aivan uudessa tuotekategoriassa. ”Loistava idea ei kuitenkaan riitä. Lukemattomat hyvät ideat kuolevat markkinoilla, kun konseptointiin ei panosteta tarpeeksi. Apetit Vegepops -konsepti rakennettiin kuluttajaymmärrystä tarkkaan hyödyntäen. Voitto Vuoden Elintarvikekilpailussa on hieno tunnustus tästä työstä”, sanoo Riikka Haarasilta-Suutarinen.

Kun kaipaat konseptointiapua, ota yhteyttä:
Pirjo Ekman, pirjo.ekman@inspirans.fi, 050-5911030

Lue lisää Vegepopsista: https://www.apetit.fi/fi/vegepops

Lotta Kasi Junior Insight Specialistiksi ja Noora Tiirola Research Assistantiksi

Kevät on tuonut tullessaan uusia kasvoja Inspiransiin! Lotta Kasi aloitti maaliskuussa Junior Insight Specialistina, ja Noora Tiirola nimitettiin maaliskuussa Research Assistantiksi.

Markkinoinnin opintojaan viimeistelevä Lotta Kasi aloitti Inspiransilla Junior Insight Specialistina maaliskuun alussa. Hän on opinnoissaan erikoistunut asiakasymmärrykseen vähittäiskaupan ja palvelujen kontekstissa ja tekee parhaillaan graduaan vähittäiskaupan radikaalien palveluinnovaatioiden omaksumisesta. Myynnin ja markkinoinnin parissa työskennelleellä Lotalla on osaamista kuluttajakäyttäytymisen ja myymäläympäristön ymmärtämisestä, asiakaspoluista, trendianalyyseista sekä palvelumuotoilusta. Hän on työskennellyt aiemmin mm. johdon konsultointitoimisto HRM Partnersilla.

”Super fiilis aloittaa Inspiransilla! Fiilaan, että heti kättelyssä sanotaan, että me haluamme tuottaa parasta laatua asiakkaalle. Siitä lähtökohdasta on aina hyvä aloittaa. Homma lähti vikkelästi käyntiin uusilla projekteilla. Viime viikolla tutkimme mm. elintarvikealan trendejä ja lifestyle-ilmiöitä vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin osalta. Uusin raportti julkaistaan pian eli kannattaa pysyä kuulolla.”

Noora Tiirola aloitti helmikuussa Inspiransilla työharjoittelijana, ja hänet nimitettiin maaliskuussa Research Assistantiksi. Noora opiskelee teollista muotoilua ja on erityisesti kiinnostunut palvelumuotoilusta. Inspiransilla Noora on muun muassa päässyt hyödyntämään visuaalista osaamistaan tutkimusmateriaalien ja raportointien suunnittelussa.

”Palvelumuotoilussa empatia ja luovuus yhdistettynä loogiseen ajatteluun synnyttävät uusia toimivia ratkaisuja asiassa kuin asiassa. Tärkeintä on ymmärtää käyttäjää ja ympäristöä! Inspiransilla parasta on se, että tutkimuksen aiheet vaihtelevat hyvinkin laajasti keskenään. Työn vaihtelevuus ja huikeat työkaverit antavat energiaa ja intoa jokaiseen päivään!”, Noora kommentoi.

Kuva1

Tarinallistaminen on tapa erilaistaa brändiä – tarinankerronnan 3 muotoa

Tarina on ikiaikainen tapa hahmottaa maailmaa ja ymmärtää, mitä ympärillä tapahtuu. Tarinankerronta on tehokasta brändin erilaistamista, sillä tarina sitoo kuulijan brändiin hyvin syvällisellä ja inhimillisellä tavalla. Tarina jää mieleen ja tarina koskettaa tunnetasolla. Siksi tarinoissa on voimaa ja tehoa.

Inspirans tekee ruotsalaisen Sprillon kanssa trendikatsausta neljä kertaa vuodessa. Koska tutkimme erityisen paljon brändejä, päätimme tehdä vuoden 2017 trendiaineiston pohjalta brändianalyysin.

Brändianalyysimme kertoo, että tarinallistaminen on erityisen ajankohtaista juuri nyt ja sitä käytetään runsaasti brändien erilaistamisen keinona sekä Suomessa että Ruotsissa. Syvennyimme asiaan tarkemmin ja löysimme kolme erilaista tarinankerronnan muotoa:

1. Alkuperä ja juuret. Tarina sijoittaa brändin johonkin tiettyyn lähtöpisteeseen ja tämä lähtöpiste toimii brändin erilaistajana.

  • Ajallisesti ja historiallisesti. Milloin brändin tarina on alkanut? Missä on brändin ajallinen koti? Minkä aikakauden olosuhteista ja perinteistä brändi ponnistaa?
  • Maantieteellisesti. Missä paikassa ovat brändin juuret ja lähtökohdat? Millaisessa maaperässä ja ympäristössä se on kasvanut ja kasvaa.
  • Ihmisten kautta. Kuka on brändin taustalla, kuka sitä hoivaa, rakastaa ja vie eteenpäin? Miksi juuri se henkilö, mistä intohimo kumpuaa?

Esimerkiksi ruotsalaisen Njien brändi perustuu vahvasti perustajan tarinaan, nimeen ja hahmoon (klikkaa kuvasta yrityksen tarinaan).

njie...

2. Arvopohja. Tarinankerrontaa käytetään keinona myös silloin, kun brändillä on vahva arvopohja ja se halutaan kommunikoida tehokkaasti sekä puhuttelevasti. Tällä hetkellä useat brändit viestivät arvopohjastaan leikillisesti (playfulness). Viesti saadaan kuulostamaan vähemmän saarnaavalta ja painostavalta, kun mukaan lisätään huumoria, pehmeyttä ja jopa lapsenomaisuutta.

Esimerkiksi ruotsalainen Nick’s kehottaa kuluttajaa liittymään sokerin vastaiseen taisteluun ja rumista ylijäämäomenoista valmistetun mehun Rescuedin nimi itsessään kertoo koko viehättävän tarinan (klikkaa kuvista yritysten sivuille).

nicksrescued

3. Käsityöläisyys. Kolmas tapa tehdä erilaistavaa brändäystä on käsityöläisyydestä viestiminen tarinallisin keinoin. Käsityöläistarinoissa keskitytään tuotteiden tuotantotapaan ja niissä kuvataan paikkaa, henkilöitä, pienimuotoisuutta, raaka-aineita, hidasta tekemistä, huolellisuutta, tekemisen intohimoa ja omistautumista.

Juuri näistä elementeistä rakentuu Stockholms Brannerin maailma, johon voit tutustua klikkaamalla kuvaa:

stochkolms

Tarina puhuttelee emotionaalisella tasolla ja jättää voimakkaan muistijäljen. Siksi tarinankerronta on tehokasta kohderyhmään vaikuttamista.

Miten teillä tehdään erilaistavaa brändäystä? Kuuluuko siihen tarinankerronta? Anna meidän tutkia, millainen tarina brändillenne voidaan uskottavasti rakentaa. Kutsu meidät kylään! Kerromme mielellään samalla lisää brändin tutkimisesta.

Ota yhteyttä:

Pirjo Ekman, pirjo.ekman@inspirans.fi, 050-5911030

Tai jätä yhteydenottopyyntö.

Inspiransin ja Sprillon ruoka & lifestyle –trendit päivitetty!

Mikä puhuttelee kuluttajaa tällä hetkellä? Mikä on uutta, pinnalla ja viimeisintä huutoa? Mitä kuluttajien lautasille päätyy? Mitä ruoan ja elämäntapojen saralla tapahtuu suhteessa megatrendeihin? Mitä trendit kertovat maailmasta ja markkinasta? Tilaa uusin trendikatsauksemme, niin saat tietää!

 

rajattu2

Hyviä uutisia, trendikatsaus on jälleen päivitetty! Aloitimme vuoden 2017 alusta trendivaihdon ruotsalaisen innovaatio- ja trenditoimisto Sprillon kanssa, ja tämän vaihdon pohjalta julkaisemme kvartaaleittain päivittyvän trendikatsauksen Suomen ja Ruotsin markkinoilta. Inspiransin tuoreessa 30.1.2018 julkaistussa katsauksessa on mukana elintarvikealan trendejä ja lifestyle-ilmiöitä, sekä kumpiakin koko vuoden 2017 ajalta. Näin katsauksemme tarjoaa ainutlaatuisen tavan tarkastella trendien kehityssuuntia Pohjoismaisessa kontekstissa.

Mitä uusimman raportin sisällöstä voi lyhyesti sanoa?

Suomen ja Ruotsin trendien kehityssuunnissa on eroja ja yhtäläisyyksiä. Kummassakin maassa syödään nyt kasvisruokatrendin mukaisesti enemmän kasvispohjaista ruokaa. Loppuvuodesta elintarvikelain muuttuminen mahdollisti lukuisten hyönteisruokien ilmestymisen Suomen markkinoille, mutta vastaavaa trendikehitystä ei ole vielä näkynyt Ruotsissa.

rachael-gorjestani-154908
Nopeaa, helppoa, terveellistä

Ruokakaupoissa on koko vuoden ajan näkynyt arkea helpottavia ja ruoanlaittoa nopeuttavia tuotteita. Välipalaistuminen näkyi vuonna 2017 voimakkaasti sekä Suomessa että Ruotsissa. Terveystrendi jatkuu yhä, ja yhdistyessään välipalaistumisen trendin kanssa on terveystietoisille kuluttajille tarjolla yhä enemmän terveellisiä välipaloja. Tämä koskee myös laajentunutta pullovesikategoriaa, jonka makuvedet tarjoavat tällä hetkellä hyvinvointia ja terveyttä vitamiinisekoitusten kautta.

Kuinka nyt eletään?

Kaupungistuminen näkyy Suomessa ja Ruotsissa. Suomessa yhdistetään baari ja panimo (tuotteet tehdään mahdollisimman lähellä), sekä rakennetaan ostoskeskukset lähelle keskustaa. Ruotsissa syödään tällä hetkellä yhä enemmän ulkona ja kaupunkiviljelmiä näkyy ravintoloista ruokakauppoihin.

joel-aguilar-218369

Eroon ruokahävikistä ja muovista

Vuoden 2017 jokaisessa kvartaalissa lanseerattiin Suomessa sekä Ruotsissa useita ruokahävikkiin keskittyviä innovaatioita ja kampanjoita. Teknologiaa hyväksi käyttäen ruokaa jaetaan yhä tehokkaammin. Kestävän kehityksen teemat näkyivät myös loppuvuodesta, kun muovipakkausten vähentäminen muuttui yhä ajankohtaisemmaksi.

Kuinka saan katsauksen käsiini?

Trendikatsaus on erinomainen inspiraation lähde ja erityisen hyödyllinen erilaisissa konseptointi- ja kaupallistamisprojekteissa.

Katsaus on valmiina ja sen saa tilattua sähköisenä hintaan 500 euroa + ALV 24%. Voimme myös tulla esittelemään trendikatsauksen paikan päälle. Tässä tapauksessa kokonaishinta on 750 euroa + ALV 24%.

Heräsikö kysymyksiä tai haluatko katsauksen itsellesi? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!
Pirjo Ekman, pirjo.ekman@inspirans.fi, 050-5911030

 

sarah-swinton-46119